TASMANIA

21 februari 2019 - Tasmanië, Australië

Blog 3:

G’day everyone! (Srs je hoort dat 100x per dag).

Wauw.... wat gaan we zeggen over Tasmanië ? Ik kwam nogal wat later aan (6 februari) dan dat de bedoeling was, er hing namelijk een Fisk’s storm boven Melbourne. I.p.v. 8 uur kwam ik om 11 uur aan in het hostel en ging mijn wekker weer om 6 uur.

Ik werd opgehaald voor mijn hostel wat dus wel makkelijk was. Hiermee begon de tour in Tasmanië. Ik deed de tour met de organisatie under down under en mijn Tourguide was Storm, dit was een overenthousiaste tourguide die ons in korte tijd alles van Tasmanië wilde laten zien en dat hebben we geweten ook!

We begonnen aan ons avontuur in mt field national parc. Dit park was net weer her-opend sinds de bosbranden en lieten ons foto’s zien hoe het er uitzag 500 meter verder (alles dood en kapot) maar ze schijnen hier niet zo om de bosbranden te geven, tis en blijft de natuur. Na het national park gingen we door naar Franklin national park, hier liepen we wat rond om vervolgens door te gaan naar lake st clair. Dit was een heel mooi groot meer met de ruige wildernis van west Tasmanië. Hierna hebben we nog wat korte tussenstops en hikes gehad in verschillende nationale parken voordat we naar strahan gingen. We verbleven bij bumpy, dit is de meest onaardige man van het heelal geloof ik, hij discrimineerde de Aziatische mensen in onze groep en als je zijn grapjes niet snapte rekende hij je daarop af (dus vooral niet Engelse mensen). Heel vervelend. De volgende dag in strahan hadden we de optie om met een cruise over de gordon rivier te gaan, maar dat was mij iets te duur. I.p.v. de cruise zijn we met storm zandduinen gaan beklimmen. We hebben een hike van 2 uur gedaan op blote voeten. We mochten mee door een rivier om naar de zee te komen, echter waaide het zo hard en moest je in bikini dat je helemaal gezandstraald werd en dat deed erg zeer, dus heb ik maar even overgeslagen. Om de tijd te doden hebben we nog wat kleine hikes gedaan over het strand en naar een waterval wat erg leuk was. We eindigden de avond in een toneelstuk waar ik een papegaai moest spelen en een wildvreemde moest vragen waar chili was.

De volgende dag gingen we verder richting Launceston. We waren erg enthousiast want we gingen naar cradle mountain national park. We deden eerst een kleine hike in een bos waar allemaal kangoeroes waren. Dit waren de eerste die ik weer zag na lange tijd. Deze kangoeroes waren wild en kon je dus niet aaien. Vervolgens had storm bedacht dat we wel even opzoek konden naar wombats terwijl het goot van de regen. Ik wilde de wombats niet missen en besloot mee te gaan, eindstand: kletsnat en geen wombat te verkennen. We besloten te gaan schuilen en op te warmen om daarna nog wat mini hikes te doen, vooral naar watervalletjes. Hierna begonnen we aan onze grote hike rondom het Dove lake met uitzicht op de cradle mountain. In Australië geven ze voor een hike altijd dubbel zo veel tijd aan. Deze hike zou 3 uur duren (binnen 1,5 uur waren we terug). Het was 7 graden buiten en af en toe nog een beetje regenachtig. Maar de hike was echt prachtig!!!! Ik zal wat foto’s toevoegen!

Eenmaal aangekomen in Launceston besloten we met zn allen te gaan eten bij een foodcourt, dit is een grote ruimte met tafels in het midden met restaurantjes aan de zijkant en iedereen kan kiezen wat hij/zij wilt. Dit was erg gezellig!

De volgende dag gingen we richting de oostkust, naar Bicheno. Onze eerste stop was in zig zag reserve waar we een wandeling gingen maken over allerlei leuke bruggetjes. Vervolgens gingen we door naar de bay of fires. WAUW, dat is echt ontzettend mooi. De rotsen daar zijn deels rood met een ontzettende blauwe zee, we gingen daar over de rotsen lopen en we kwamen op steeds mooiere plekjes uit. Na bay of fires gingen we door naar een wildlife reserve en gingen ze de tasman devils voeren, wat een gewelddadige beestjes zijn dit zeg, manmanman. Zie vielen massaal het vlees (en elkaar) aan. Daarna hebben we eindelijk de wombat gezien en gingen we met kangoeroes knuffelen. Na dit wild life park gingen we door naar bicheno, waar Simona en ik besloten door te hiken. We gingen direct door naar het diamond island. Dit is een eiland die je te voet kan bereiken wanneer heb eb is. Omdat we niet zo heel veel tijd hadden (omdat alle restaurantjes om half 8 sluiten) besloten we snel terug te gaan om te eten en daarna door te lopen naar de blowhole, dit is een grote stapel stenen waar de zee onderdoor gaat en als er dan een grote golf komt, spuwt het water hoog op tegen de rotsen. Het grootste vermaak was als er iemand te dichtbij kwam om een foto te maken.

De volgende dag gingen we naar windglass bay, dit zou een 4 uur durende hike worden, maar wat storm even vergeten was te vertellen was dat we op het einde 1,000 steps omhoog moesten voor de lookout. De wandeling was echt prachtig, op de traptredens na.

Na winclass Bay was dit het einde van de rondreis door Tasmanië. De helft nam afscheid en een paar (waaronder ik) gingen nog wat losse dagtripjes doen. We hebben nog 1 big diner gedaan met zn allen. Wat erg leuk was.

Volgende dag was het port Arthur dag, dit vond ik de minst leuke dag. We gingen naar een ruïne wat vroeger (in 1800) een gevreesde gevangenis was. De geschiedenis was erg leuk, maar je had het ook binnen een uurtje kunnen zien. Gelukkig bleven we maar een halve dag en pakten we nog wat ontzettende mooie lookouts mee.

De dag erna gingen we naar mount wellington, dit is een berg van 1,5km hoog, het was 1 graden op de berg en ik droeg een T-shirt, een trui, een jas en een trui over mijn jas en ik had het nog ontzettend koud. Maar het uitzicht was grandioos. Ik

zal een paar foto’s toevoegen van hoe ik er uit zag. Na mount wellington gingen we door naar het museum mona. Dit is een museum voor nieuwe en oude kunsten. Het was echt heel vaag, ik ga maar niet erg in op de details. Maar er waren ook hele knappe en bijzondere kunstwerken. Kortom het was een erg interessant museum.

De laatste dag stond in het teken van Bruny island. We gingen met de ferry naar dit eiland en maakten onze eerste stop bij een vuurtoren met een 360 graden uitzicht wat echt prachtig was. Daarna gingen we proberen te zoeken naar de witte kangoeroes met helaas geen resultaat. We gingen lunchen bij een berrie farm, ze hadden scones 😍. Daarna nog 1 laatste lookout (het beste lookout point ever) voordat we terug gingen naar Hobart. Dit was een lookout met 250 tredens omhoog. Maar het uitzicht was prachtig. Je ziet links zee, dan een klein strookje duinen, dan een weg en dan zie je weer zee. Was erg gaaf om te zien. Dit was tevens ook het einde van mijn tour.

Ik had nog 4 extra dagen in hobart, de eerste dag besloot ik eens even helemaal niks te gaan doen. Ik heb eindelijk mijn was goed kunnen doen en heb nog wat tours er bijgeboekt. De volgende dag was de salamanca markt in hobart, dit is een enorm grote markt waar ze allemaal leuke tentjes vol met spullen hebben staan. Ik heb denk ik 2 uur gestruind over deze markt. Daarna besloot ik was geschiedenis op te snuiven door de Battery Point walk te doen. Er waren allemaal super mooie gebouwen en de geschiedenis was erg leuk. Na dit alles besloot in om naar de botanic gardens te gaan. Het was een uurtje lopen en het was super zonnig. Toen ik eindelijk aangekomen was bleken de tuinen gesloten te zijn ivm een festival, paar km gelopen voor niks. Ik besloot een uber terug te pakken (want er was geen schaduw niks). Had ik de verkeerde straat aangeklikt waardoor ik nog 45 minuten moest terug lopen ;p.

De volgende dag was ik weer op een Tour, dit keer naar Maria Island. Dit was heel gaaf, er wonen geen mensen op dit eiland, alleen maar dieren (wombats, kangoeroes, tasman devils en super mooie vogeltjes) we gingen naar de populaire cliffs, namelijk de fossil cliff en de painting cliffs. Echt zo mooi! Ook hier zal ik foto’s van toevoegen! Het was een erg lange dag!

De volgende dag was het in de ochtend pakdag. Alles weer proberen te proppen in 2 tassen blijft een grote opgave. Vervolgens was het tijd voor mijn laatste Tour namelijk bonorong wildlife sanctury. Hier krijgen ze alle aangereden diertjes binnen, ze verzorgen ze, voeren ze, zetten ze daarna uit zodat ze kunnen verwilderen om ze vervolgens terug in de natuur uit te zetten. Al het geld wat je daar uitgeeft gaat naar de dieren. Ik heb een wombat kunnen aaien en gechillt met kangaroes.

Zo dit was mijn verhaal in Tasmanië ! Respect als je het allemaal gelezen hebt ;p

Ik ben nu in Melbourne en vlieg 22/2 naar adelaide. Ik ga daar ook naar kangaroo island. Soooo na adelaide horen jullie weer van mij!